Toisessa jutussa kerroin isopurjeen hankinnasta syksyllä 2020.
ISON FALLI - TILANNEARVIO syksyllä 2020
Uuden purjeen vastaanoton jälkeen mietin onko tarvetta tarkistaa ison purjeen nostin kymmenen vuoden käytön jälkeen. Unohtamatta tarkastaa nostimen kehrää maston topissa!
Ensin katsoin vanhoja valokuvia muistellen, että minkä tyypin ja koon köyttä on käytetty alunperin fallin valinnassa?
Ohessa vanha valokuva pianolta, jonka perusteella lähdin jäljittämään köyden tyyppiä internetistä.
Köyden valmistajia löytyy maailmalta todella paljon (Gleidstein, Liros, Poly Ropes, Robline, Marlow, Gottifredi Maffioli, Langman, Ullman, Lancelin, Premiunm Ropes,,,) jokaisella valmistajalla on useampi köysityyppi soveltuvaksi tähän käyttöpaikkaa. Toinen iso kysymys on, että onko samoja köysimalleja vielä valmistuksessa ja internetissä näkyvillä kuin vuonna vesillelaskemis-ja varusteluvuonna 2009?
Netistä löytyi myös peukalosääntöjä köysien mitoitukseen, joista pääsee hajulle kuormitusten kertaluokista:
To estimate the breaking load of your halyard (in kg):– Genoa surface x 80 => 36m2 x 80 = 2880 kgf
– Main sail surface x 100 => 34,3m2 x 100 = 3430 kgf
– Spinnaker surface x 30
To estimate the length of your halyard:
– Genoa = Mast length x 3
– Spinnaker = Mast length x 3
– Main = Mast length x 2,5 => 15,8m x 2,5= 39,5m (P=12,9m, 12,9m x 2,5 = 32,25m)
Kuva: Ison nostin kuvattuna pianolta vuodelta 2009- huomaa köyden V-kuviointi |
Kuva: Ison nostin kuvattuna maston syöttöaukossa. Tarkistin rullamitalla nostimen halkaisijan, joka on 10mm |
FB:n purjehdustaululla esitin tietäjille avoimen kysymyksen, että tunteeko kukaan köyden tyyppiä?
Tyypin perusteella voisin löytää köyden ominaisuudet, joista keskeinen on venymä työkuormalla. Vastauksena sain monta arvausta ja hyvää keskustelua köysien valinnasta. Somessa on myös voimaa!
Asiantuntija Matti Rekonen, Series Oy, omassa repliikissään antoi hyvän vinkin, joka osui juuri kohdalleen. Matti kertoi FB-seinällä köyden olevan jo markkinoilta poistunutta köysityyppiä: Liros Dynamic ( dyneema ydin ja polyesterikuori). Köyttä on suositeltu nostimeksi ja skuuttiköydeksi cruising-veneisiin kutistumattomuuden ja kulutuksenkestonsa ansiosta.
Kuva: Matin kaivama Liros Dynamic:n spexi. Eloisassa sekä 8mm ja 10mm kokoja käytetty. Liros kuulemma käyttää työkuormana 20% murtolujuudesta. 8mm murtolujuus 2000kg, ja 10mm 3600kg. Veymä alle 3% |
Eri köysivalmistajat esittävät köysien venymäarvojaan hieman eri tavalla. Normaalisti venymä esitetään [%:a] työkuormalla 10-20%. Moni valmistaja ei ilmoita venymäarvoja prospekteissaan ollenkaan. Toiset näyttävät taas hienot graafit köyden venymästä vetojännityksen funktiona. Gleidstein on tässä mielessä positioinut asiansa hyvin. Ehkä johtuu siitä, että se on saksalainen yritys ;).
WB laski rikin kuormituksia ja laskennan tuloksena tuli 7ms normituulessa 350 kgf.
Kuva: ote WBn rikin kuormituslaskentaa, fallin laskettu työkuorma 350kgf normituulella. |
Seuravaksi kävin vetämässä fallin pois mastosta ja asensin mastopukin alla tilalle elämänlangan:
Kuva: Pikapleissi maston alla ja elämänlangan asennus - hieman jännittävä toimenpide |
Kuva: Vuonna 2009 käyttöönotettu Falli pestynä ja kuivattuna. Liros Dynamic 10mm ja pleissaus avopleissillä, joka oli jo nirhautunut käytössä. |
UUDEN FALLIN VALINTA
Tulin siihen johtopäätökseen, että uusi isopurje, jonka eliniäksi haaveilen ainakin kymmenen vuotta. Kaipaa kaveriksi uutta Fallia.
Lähdin miettimään uutta nostinköyttä.
HALKAISIJA ja MASTONHUIPUN KEHRÄ
Ensiksi pitää valita oikea halkaisija köydelle. Asetin lähtökohdaksi saman halkaisijan 10mm, koska en viitsi lähteä mastonhuipun kehrää vaihtamaan. Visuaalisen kopeloinnin perusteella JohnMastin kehrä on vielä iskussa. Jos tarkemmassa tarkastelussa löytyy uusimistarvetta, niin JohnMastin verkkokaupasta löytynee varaosaa. Kehrää löytyy verkkokaupasta alumiinista sekä POM:sta sorvattuina hintaan DKK 100-200. Täytyy ottaa kehrä irti. Mitata se ja tutkia onko tullut kovasti välystä kuluman kautta. Voisi olla ehkä vaihdon paikka?
KÖYSIVAIHTOEHDOT
Loppupohdintaan jäi kaksi köysimerkkiä ja -tyyppiä. Joiden ominaisuudet ja hinta eroavat toisistaan. Kummankin köyden ydin on Dyneemaa. MegaTwin07 tuli markkinoille 2015 ja on kohtuullisen hintansa ja ominaisuuksien johdosta kilpailukykyinen. Valmistaja ilmoittaa murtolujuudeksi 10mm köydelle 3556 kgf.
Ostin keväällä 2020 uudet genoan skuutit juuri tästä materiaalista. Köysi ei pitänyt Harkenin Genoavinssillä. En kokeillut sitä köysilukkoihin. Samasta materiaalista ostin keväällä myös rullafokan säätököyden (8mm) ja se piti hyvin käysiluokolla koko kesän purjehduksissa.
Toseksi vaihtoehdoksi tuli polyuretaanikäsitelty DynemaSK78 ytimellä ja polyesterikuorella varustettu G. Maffiolin Powersprint78, jolle murtolukuujeksi annetaan 5250 daN. Eloisan työkuormalla kapasiteettia käytetään alle 10% (7%) eli venymä alle 0,5%.
Gleidstein:
Venymätaulukko MegaTwin07 köydellä:
Kuva: Gleidstein MegaTwin07 Köyden venymä kuormituksen funktiona. |
Valmistaja lupaa Megatwin07:lle 10% kuormituksella venymäksi 1,4% ja 20% kuormalla 2,2%.
Hintaluokka on 5,15€/m (2020)
Megatwin Dyneema on hintaluokkaa arvokkaampi köysi hinnaltaan 7,95 €/m(10mm). Murtolujuudeltaan 5100 kgf ja venymä 0,5€ 10% kuormituksella.
Gottifredi Maffioli:
TRPWSP100 Powersprint 78 10 mm, Azurro (välimerensininen)
Myyjän mukaan SK78 Dyneemalle 10% kuormituksella venymäksi kerrotaan 0,5% ja 20% kuormalla hieman yli 1%.
Hintaluokka 9,5€/m (2020)
Johtopäätös on, että venymä on suoraan verrannollinen hintaan. Viimeiset prosentin puolikkaat lisäävät hintaa. Eli laadulla on hintansa. Tärkeää on varmaan valita oikea materiaali oikeaan paikkaan?
VALINTA
Valitsin nostinköydeksi G. Maffiolin, pituutta 35, halkaisija 10m, Windshard:n sakkeli ja pleissi sekä toiseen päähän pleissattu vetolenkki.
Tilansin fallin Matti Rekosen Series Oy:ltä, koska en ajatellut itse pleissata veneen kriittisintä fallia.
JÄLKIPUHE
Heti kun olin tilannut uuden fallin Matilta, niin päädyin leikkaamaan 33m fallin kahteen yhtäpitkään osaan. Ajattelin pleissata marraskuun pimeänä iltana puhdetyönä lenkit. Ensiksi yritin saada nk päällyspleissin tehtyä, mutta päällyste on kovettunut 10v aikana. Ei onnistunut nk päällyspleissi. Päädyin pleissiin ilman päällystä. Ytimen dyneema oli hyvinkin pehmeätä ja helppoa työstää.
Toisesta köydestä mietin Kunnaria. Sellaista ei veneestä löytynyt.
Uusi falli valmistui nopeasti!! Kiitos Matille selkeästä ja särmästä toimituksesta |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.