Vuositarkastus: Eloisan polttoainesäiliö, tarkastusluukku avattuna. Lukkun ja tiivisteen asemat kannattaa merkitä ennen avausta,, että menee oikein takaisin paikalleen. |
Edellisessä veneessämme oli ongelmana polttoainelinjan tukkeutuminen kesken kovemman merenkäynnin. Syynä oli Saimaalla useina vuosina tankinpohjalle kerääntynyt lika, joka tukki polttoaineletkut ja suodattimet. Tästä oppineena lisäsin edelliseen veneeseen tankkiin tarkastusluukun vuosittaista tarkastusta varten. Eloisassa polttoainesäiliö on CE-merkitty, tiiveyskoestettu ja tarkastusluukku on tehdastekoinen ja hyvin saavutettavissa.
Nykyään on laajasti myynnissä bio-pohjaista polttoainetta, jossa on havaittu haitallista dieselbakteerikasvustoa. Myös tankin ilmatilassa kondensoituu ilman kosteutta vedeksi, joka kerääntyy tankin pohjalle. Tuo vesi kannattaa aika-ajoin poistaa. Myös polttoainesuodattimiin, erityisesti karkeasuodattimeen kerääntyy vettä.
Olen keväisin rohkeasti avannut tarkastusluukun ja imenyt kondenssin ja epäpuhtaudet imuöljynvaihtopumpun avulla. Olen ollut erittäin tyytyväinen PELA-tyyppiseen imupumppuun. Samalla pumpulla saa polttoainelinjan ilmattua hienosuodattimen ilmaruuvin reijästä ilman manuaalisen siirtopumpun käyttöä.
Tarkastusten ja puhdistuksen sekä ilmauksen jälkeen koekäytän moottoria hetken telakalla varmistaakseni, että järjestelmään ei ole jäänyt ilmaa. Samalla tulee tarkastettua, että merivesijäähdytysjärjestelmä toimii siipipyörän vaihdon jälkeen sekä tarkistan moottorin jäähdytteen määrän jäähdytteen vaihdon jälkeen.
Esimerkiksi RACOR-tyypin, 10myyn, karkeasuodattimen tyhjennys käy kätevästi ja suhteellisen siististi PELA-öljynvaihtoimupumpulla. Tiivisteiden vaihto aina suodattimen vaihdon yhteydessä. | |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.