Keväällä 2021 VHF antennin ja sen mastonkaapeloinnin uusinnan jälkeen oli VHF ja AIS laitteiston koekäytön vuoro.
AIS-maalit näkyivät Suomenlaihen puoliväliin asti hyvinkin eli siitä pystyi vetämään johtopäätöksen, että maston kaapelointi talvella ja keväällä onnistui!
VHF-yhetyskokeilussa laiturikaverin kanssa ilmeni, että hän kuulee hyvin lähetystäni, mutta minä en kuullut hänestä mitään eikä Helsinki VTS kanavalla 71 kuulunut ollenkaan?!?!
Kävin puhelimen ja AISin välisen kaapeloinnin läpi enkä huomannut virheitä tahi vaurioita.
Sain RAYMARINEn suomen huollon puhelinnumeron 020 761 99 37, josta sain hyvää tietoa: Puhelimien tyyppivika on suodatinkondensaattoreiden "hilseily". Vaihtoehtona on viedä laite Tikkurilaan korjaukseen tai ostaa uusi laite.
Ajattelin, että laitteen huolto maksaa myös jotakin ja että 11v vanha laite voisi mennä myös jo vaihtoon.
Marinea mainosti RAY63 puhelinta alle 400€, johon on sisäänrakennettu GPS-vastaanotin. Näin DSC-kutsua varten laitteessa on itsessään paikkatieto. Ei siis riippuvainen AISn antamasta paikkatieodsta (NMEA 0183).
VHF puhelimen reikä vaati hieman suurentamista ja samalla näkersin luukun sähkökaappiin, että saan syksyllä irroitettua puhelimen lämpimään varastoon.
Yhdistin vielä VHF-puhelimen SEATALKng-kaapelilla verkkoon.
Kytkentäluukun paikka sähkökaappiin VHFn jokasyksyistä irroittamista varten |
Lisää tilaa VHF-puhelimelle |
Vanha vioittunut RAY55E puhelin |
VHFn kytkentäluukun kansi valmistumassa |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.