Kesän aikana kypsyi ajatus uusia vuonna 2009 ommeltu, läpilatoitettu NorthSailin isopurje.
Käytiin tarjousneuvottelut WB-sailin kanssa radiaalileikatusta, läpilatoitetusta, dacron 7,5 ja 8,5 oz isopurjeesta. Paljon keskusteltiin yksityiskohdista, jotka ovat tärkeitä myöskin. ASPA toimi hyvin ja purje toimitettiin muutama päivä ennen luvattua elokuun loppua.
Päädyttiin Dacroniin. Perhepurjehduksessa pidempi ikäisempi? Toki muoto lähtee nopeammin kuin teknisemmissä kankaissa. Annetaan parempien kankaiden liehua keulilla.
Käytiin myyjän kanssa vielä mittaamassa päävanttien kiristystä, jotta saadaan keväällä trimmi kohdalleen. Mitattiin LOOSin vaijerijännitysmittarilla Eloisan rodeja ja lähetin WB Brummerille mittautulokset. Tarkoituksena muodostaa korrelaatio vaijerin ja rodien välille. En saanut takaisin tietoa, että onnistuko korrelaation muodostaminen, mutta ajattelin hankkia saman tien itselleni LOOSin mittarin. Toki mittari oli kallis hankinta, mutta jos sillä voi ehkäistä rikin ja rungon vaurioita, niin investointi voi kannattaa?
Kuva: Rodien jännitysmittauksia - WB:n LOOS-mittari, joka on tehty vaijereille. Ei löytynyt rodi-mittaria - pitää varmaan hommata oma?!? |
WB lupasi tulla tarkistamaan rikin ja isopurjeen trimmin keväällä 2021.
Mukaan tuli WBn trimmilaskelmadokumentti, josta on ollut hyötyä esimerkiksi Hekin uudelleensuunnittelussa. Siitä löytyy kuormitukset 7ms suunnittelu(normi)tuulella.
yhdenköyden reivikulmiin mastolle laitettiin LowFriction helat, helpottaa reiviköyden juoksua. Läpilatat ladataan mastolta.
Puomiin ei sovi hihnaa outhaul-kulmaan. Täytyy pitäytyä ratsastajassa.
Purjeen ensimmäinen nosto toukokuussa 2021 |
Hankin sitten talvella LOOSin ROD-vanttien jännitysmittarin. Säädin ylä/alavantit noin 10% (=9%) murtolujuudesta. |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.