Veneen telakkaseura SPS teki keväällä 2020 päätöksen, jonka mukaan telakalle ei nosteta vuonna 2023 veneitä, joissa on pohjassa pehmeä maali. Naapuriseuran, HSKn, kotisivuilla on hyvää tietoa aiheesta ja selkeät ohjeet telakoiville veneille. Siellä mainitaan, että:
HSKn mukaan markkinoiden myydyimmät tuotemerkit ovat Hempel ja International. Näitä sallittuja tuotteita ovat:
- Hempel: Glide Speed, Hard Racing ja Blakes
- International: TriLux
Edellisessä veneessämme, s/y Anette (Siesta 32), toimi hyvin 20 vuotta kova maali (VC17, VC17Extra ja VC TAR). Tein Anetteen myös pohjarempan aikanaan. Poistin silloin kaikki vanhat myrkkimaalit ja lisäsin 3-4 kerrosta VCTAR-pohjamaalia). VC- tuoteperheen poistuttua Suomen markkinoilta siirryin Hempelin Hard Racing maaliin. Hyviä VC- maalituotteita myydään vielä esim. Saksassa.
Eloisassa on aluksen elin-iän, 11 purjehduskautta, käytetty pehmeää Hempelin Mille eliönestomaalia Lisäsin pehmeää Milleä runkoon ja peräsimeen vielä keväällä 2020.
Kölin maalit olin vaihtanut samana keväänä (siitä on tässä blogissa oma tarinasivunsa). Syksyllä havainnoin, että maali oli toiminut suhteellisen hyvin. Vain limaa oli päällä. Ei yhtään näkkejä. Hard Racing oli toiminut kölissä paljon paremmin. KTS kuva alla:
Kuva: Syksyn 2020 nostosta, jossa näkyy hieman rungon ja kölin limaisuuseroa. Kölin Hard Racing toimi kesällä 2020 paremmin, joten maalijärjestelmän vaihdolle on myös suorituskyvyllinen syy.
Syksyn lomapäivänä levitin Venetzianin "Aquastrip"-maalinpoistoainetta (RTV 35€ kannu) koealalle ja annoin "hautua" kevyen rakennusmuovin alla tuulisessa säässä noin tunnin verran (+15 astetta ulkolämpötila).
Kun lähdin kaapimaan, niin tulos oli kuvassa näkyvä. Johtopäätös oli, että reaktioaikaa on selkeästi lisättävä. Peräsimen kohdalla kaavinta ei tarvinnut painaa. Painamisessa voi helposti tulla uria kitattavaksi !!
Keväällä lyijykölin kanssa annoin maalinpoistoaineen reagoida muovin alla noin 3 vrk ja silloin kaavinta oli vaikeampaa kuin nyt syksyllä peräsin yhden yön reaktioajalla.
Summa summarum: Maalinpoistoaine on hyvin lämpötilariippuvainen. Vain kokeilemalla oppii.
Paaran puolen koealalla oli myös yö yli haudutus "AquaStrip" maalinpoistoaineella. Kaavinta oli selkeästi raskaampaa kuin "toisen puolen "BioComp Greenillä. Jos maali ei ole tarpeeksi "hautunut" ja pehmennyt, niin kaapiessa voi tulla naarmuja. Kaapimen reunat kannattaa pyöristää viilalla tai smirgelillä.
Kuvassa oikealla haudutukseen menossa BioCom Green maalinpoistoainetta. Tuohon laitetettiin muovikalvo päälle ja liukenemaan.

Ensimmäinen Hempel Light-Primer kerros PP-puoli
Ensimmäinen Hempel Light-Primer (LP) kerros SP-puoli
Toinen kierros, vesilinja teipattuna PP-puoli,
Toinen kierros, PP-puoli
Toisen ja kolmannen LP- kierroksen aikana käytin lainaamiani "tönäreitä"
Toinen LP-kierros, SP-puoliKolmas LP-kierros menossa. Kaupasta sai vain saman sävyistä Light Primeriä (stone gray?). Eli maalaus oli tehtävä erityisen tarkasti katsomalla, missä peilaa uusi maalipinta. (kuva:VD). Kannattaa satsata hengityssuojaimeen. Lippikset ja hanskat tulee maalikaupan päälle. Kallis lippis!!
Neljäs Light Primer-kerros. Sekoitin sinistä ja valkoista LP-maalia, että sain värisävyeron viimeiseen pohjamaaliin ja eliönestomaalin välille Tässä vaiheessa pitää telan todella juosta, koska valitsemassani vaihtoehtoisessa maalausohjeessa eliönestomaali Hard Racing (HR) maalataan suoraan nihkeän primer-alus-maalin päälle. Hempelin maalausohje ja ohjevideo antaa 2h aikaa maalata Hard Racing.
Neljäs, ja viimeinen kerros vihdoin. Noudatin Hempelin vaihtoehtoista tapaa, jossa Light Primerin ja Hard Racingin väliin ei laiteta erillistä tartuntamaalia vaan maalataan Hard Racing 2. tunnin sisään Light Primerin levityksistä. Light primerin täytyy olla nahkea, jotta hyvä tartunta Hard Racing kerrokseen saadaan aikaiseksi.
Neljäs kerros SP-puoli, naapuri aloitti samaan aikaan maalinpoiston BioCompilla.
Lopputulos kuvattuna 5.10.2020.
Sivutukien alusia lukuunottamatta pohjassa on syksyllä talvea vasten ensimmäinen pinta eliönestomaalia. Aloitin maalinirroitusaineen kokeilut 22.9.2020. Pohjaremppaan meni kolme täyttä lomapäivää ja lukuisat illat kahden viikon ajanjaksolla.
Summa summarum:
Työtä meni paljon ja maalikauppiaille meni maaleihin ja tarvikkeisiin vajaat 1000€. Kaverin tietotoimiston mukaan sama homma 33-jalkaiseen veneeseen maksaisi ammattilaisilla (3 primer ja 1-2 eliönestomaalia) töineen ja tarvikkeineen noin 3500€ (josta 2000€ töiden osuus ilman nostoja ja laskuja) - 5000€ (täysi paketti). Syys-lokakuun vaihde vuonna 2020 yli hyvin lämmin ja mahdollisti työskentelyn noin +15 asteen lämpötilassa ja eroa kastepistelämpötilaankin oli saaressa vähintään kaksi astetta. Lopussa niska meni hieman lukkoon ja pieni niska-jumppa/venyttelyt olisivat olleet paikallaan.
Tarvikkeista mainittavia olivat:
-Ontto kaavin, ProScraper - on hyvä!
-Epäkeskohiomakone yhdistettynä remontti-imuriin. Hiomakiekkoja karkeus P80
-Vaahtomuovitelat 14-15cm ja puolipitkä tela-varsi (n50cm).
-Telakaukaloon muovisia kertakäyttösuojia (1€kpl, Motonjet)=
-Vaahtomuovisivellin peräsimen yläpinnan maalaamiseen.
- Sininen maalarinteippi. Ohutta ahteriin ja leveämpi sivulle.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.