PAKOMUTKASSA VUOTO:
Syksyn öljynvaihdon yhteydessä havaittiin austeniittisen pakokäyrän laipan hitsisauman särö ja siitä tullut vuoto, joka oli harmiksi ruostuttanut alapuolista koneen lohkoa ja etenkin moottorin maadoituspistettä. Ruostevauorion korjaus lähti käyntiin RUST OFF- suihkeella ja Bilteman ruosteen syöjällä.
Kännykkäkuvalla varmistelin, ettei vuoto ole lämmönvaihtimen laippatiivisteestä. Puhtaalta näyttää eli ei lämppärivuotoa!
Pakomutkan
eli -käyrän poisto oli aika helppo toimenpide. Letkut eivät olleet
suuresti "sulaneet" yhteisiin ja 13mm pultikin lähti suhteellisen
kepeästi irti. Mutterit ovat RST-laatua. Laipan pulttien kierteet
puhdistukseen ja sipaisu korkealämpötilan kestävää Chestertonin
nikkeli-asennuspastaa, jotta seuraavalla kerralla aukaisu olisi vieläkin
helpompaa. Laipan skaavaus puhtaaksi.
Uusi pakomutka meni helposti paikalleen ja VETUS-pakoletku 51mm/2'' oli helppo saada takaisin mutkaan. Ennen asennusta poistin lohkon syrjän ruostetta ja tein paikkamaaluksen.
Myös lohkon maadoituspiste sai hionnan ja asensin uuden RST kaapelikiinnikkeen ruostuneen paikalle.
Pakomutkan kiinnityspultteihin puhdistuksen jälkeen yllä mainnittua Chesterstonin nikkelipastaa ja mutterit momenttiavaimella kireeksi. Uusi tiiviste mutkan ja pakosarjan väliin. Jäähdytysvesiletku meni vanhalla letkunkiristimellä vanhaan letkun uraan. Koekäynnistyksen jälkeen tarkastellaan mahdolliset vuodot.
Vanhan pakokäyrän puhdistuksen yhteydessä näkyi selkeä yli 100 asteen särö ulomman putken hitsisaumassa.
Sisäputki on hyvin kiinni, eikä säröä näkynyt. Pitää löytää
RST-hitsauspaja, joka vetäisi uuden sauman ulkopuolisen putken ja laipan
välille. Korjatusta mutkasta saisi varaosan!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.