Kevään 2024 peruskatsastuksen yhteydessä katseltiin konehuoneeseen ja kerroin katsastajalle moottorin takapään oudosta merivesivuodosta, jonka syytä en ole muutamaan vuoteen löytänyt? Ajattelin tarttua toimeen ja poistin ensin pakokäyrän sekä lämmönvaihtimen takapäädyn. Pakokäyrän olen jo kerran vaihtanutkin, mutta se ei nähtävästi ollut syypää ruostumiseen. Moottorissa 3YM30 on koneen maadoituspiste valitettavasti juuri lämmönvaihtimen alapuolella. Näin ollen on tärkeää, että maakontakti ei vaurioituisi.
Tarkastuksissa pakomutka oli ok, pientä merkistymistä rst-hitsisaumoissa oli havaittavissa. Uusi tiiviste laitettiin ja jakotaso skaavattiin puhtaaksi. Lämmönvaihtimen pääty oli myös onneksi ehjä ja uusiin siihen myös o-rengastiivisteen. Puhdistin lämmönvaihtimen päädyn ja kaikki tuubit sopivan kokoisella nippusiteellä pyörittäen.
Lopuksi vaihdoin lämmönvaihtimelta lähtevän jäähdytysvesiletkun sekä lappoventtiililtä pakomutkaan tulevan letkun (Din =19mm) . Pitää tarkkailla, tuleeko vielä vuotoa ja ruostetta vain maalasinko turhaan. Maalausta ennen poistin ruostetta pyörivällä teräshajalla ja hiomapaperilla. Ruosteen passivointi typpihapolla ja alusmaali sekä Yanmar-pintamaali suihkupullosta!
Kesän 2024 lomapurjehduksen ja koneajon perusteella vaikuttaa, että vuoto on ollut peräisin merivesiletkujen liitoksista. Nyt kun letkut on vaihdettu, tilanne näyttää paremmalta!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.