2022-2023 Autopilotin vaihto ruoripilotista lineaaripilotiksi


 Olen jo jonkin aikaa pohtinut ruoripilotin tiettyä voimattomuutta ja epävarmuutta. Ruoripilotti on varmaan alkuperäinen Fingulfin asennus, koska ruoripedestaalissa on kääntömoottorille tehty syvennyskin.

Plotteria uusiessa tuli tutustuttua myös JEFAn valmistaman ohjauspedestaalin sisäiseen sielunelämään uusien kaapeleiden vedossa.

JEFA ruorikoneen yläosan koppa poistettuna

Ruorin alkuperäinen JEFAN kvdraatti ja ruorikoneen työntövarsi     



Ajatus #1 oli käyttää alkuperäistä kvadraattia, mutta lineaaripilotti ei mahdu toimimaan. Lineaaripilotin kohtauskulma pitää Raymarinen type 1 lineaaripilotissa olla 90-astetta eli kohtisuorassa kvadraatin työntövarteen. Leikkasin Raymarinen asennusohjeen mitoilla FINFOAMista 1:1 päämittamallin lineaaripilootin työyksiköstä.


Ajatus #2 oli lisätä kvadraattiin toinen varsi ja sijoittaa lineaaripilotin toinen pää omalle hyllylle veneen ahteriin

Uuden kvadratin varren kohtauskulman arviointia pahvimallilla

Kvadraatin työntövarsien väliseksi kulmaksi tuli arvion perusteella 106-astetta

Ruoriakselin halkaisijan tarkastusmittaus 40mm eli on kuten valmistajan piirustus osoittaa. Akselin kiilan ja kiilauran on 10mm x 100mm.

Mittausten jälkeen aloitin kirjeenvaihdon ja puhelinkeskustelut JEFAn myynnin tuen kanssa uuden kaksivartisen kvadraatin tilaamiseksi. Piirsin erillisen mittakuvan kaksivartisesta kvdraatista.

Parin suunnitteluiteraation jälkeen tilasin uuden kvadraatin hyödyntäen JEFAn tilauskuponkia.

Ja veneen ollessa kesällä 2022 telakalla, mitoitin ja tilasin lujitemuovityön ammattilaisilta hyllyn lineaaripilotin kiinnittämiseksi tukevasti aluksen runkoon, sillä työyksiköstä kohdistuu varsin suuri kuormitus aluksen runkoon.

 

Kiinnityshyllyn malli (alla) ja Leeveneen toteutus (yllä). Siistiä työtä, umpilaminaattia ja kiinnitetty sekä peräkannen tasoon että peräpeiliin.
       
Pahvimalli


Kaapelointi-installaaatio meni uusiksi, kampa sopi juuri ja juuri.   










Lineaaritoimilaite hyllyssä ja sen sovituslevyssä (Al) paikallaan ja kiinni uudessa 2-vartisessa kvaraatissa
Näiden lisäksi piti vaihtaa laskentayksikkö vanhan tilalle, sähkökompassi uusia sekä asentaa ruorikonetilaan ruorikulma-anturi. Ruorikulma-anturille rakensin hyllyn mahonkivanerista ja teak-rimoista. Ruorikulma-anturin asennuspaikan suunnittelu ja toteutus olivat myöskin varsin haastavia mitoittaa ja askarrella.

Lopuksi piti vaihtaa myös uusi ohjauspaneeli ruorikoneen yläosan koppaan. Muuten helppo homma, mutta uudet kaapelit vaativatkin enemmän tilaa kuin alkuperäiset. Piti sovittaa Raynet-kampa uudestaan yläosan koppaan...

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.