2021 Plotterin vaihto
Eloisan alkuperäinen plotteri, Raymarinen C80, vuodelta 2009 on toiminut aika hyvin kun siihen on päivitetty ohjelmisto sekä kartat. Hankin vuonna 2020 lähettävän ja vastaanottavan AISin, EASY AISn, mutta sen kytkeminen vanhaa NMEA 0183 protokollaa käyttäen on aiheuttanut kovastikin tuskaa. En saanut data kulkemaan vaikka kokeilin mielestäni kaikki mahdolliset variaatiot ja konfiguroinnit kummassakin päässä.
Ajatus kypsyi plotterin vaihdosta. Vertailun perusteella päädyin Raymarinen AXIOM 9 plotteriin lähinnä koon ja mahdollisen Raymarine yhteensopivuuden kannalta. Toimitus luvatu 30.3.2021. Tiedonsiirtoverkon tarvikkeet lähetettiin heti tilauksen yhteydessä ja pääsin yhteyksien rakentamiseen ennen plotterin tuloa.
DATA PLOTTERILLE
SEATALK1-laitteet:
1) Instrumentit: Eloisan kaiku-, tuuli- ja loki instrumentit ovat Raymarinen ST60+ sarjaa ja yhdistetty toisiinsa SEATALK1- väylällä.
2) Autopilotti: Samoin Raymarinen autopilotin pää(laskenta)yksikkö, SmartPilot SPX-5, on yhteydessä instrumetteihin sekä ohjausyksikköönsä.
Raymarine SmartPilot SPX-5, autopilotin ohjausyksikkö, SEATALK1-yhteyksin (optiona SEATALKng) |
3) Pilotin kaukosäädin: Myös autopilotin langaton kaukosäädinyksikkö on SEATALK1 väylässä kiinni (punainen-, keltainen- ja paljasvaippa).
4) GPS: Raymarinen GPS vastaanotin on kytketty myös SEATALK1-yhteydellä
5) Naviointipöydän vieressä oleva ST60- datanäyttö on myös kytketty SEATALK1- yhteydellä.
SEATALK1 ristiinkytkentä on pääosin tehty erillisessä, suhteellisen pienessä, kytkinrasiassa, jonka sisällä on kytkentärima ja kaapeliaukot neljälle yhteydelle.
SEATALK1 ristiinkytkentärasia, vieressä autopilotin langattomen kaukosäätimen lähetinyksikkö |
MUUT LAITTEET:
AIS
AIS lähetin/vastaanotin Easy TRX A20000 on varustettu sisäänrakennetulla GPS-vastaanottimella ja NMEA2000 (N2K) liitynnällä sekä kolmikanavaisella NMEA0183 liitynnällä. AIS-liitäntöjen konfigurointi voidaan suorittaa PCllä ja älypuhelimella omaa apsia käyttämällä, koska laitteessa on WIFI.
VHF
Raymarinen RAY55E VHF-puhelimen tarvitsema hätäkutsun paikkatieto (GPS) on kytketty ja konffattu aiemmin yhteen AISin NMEA 0183 kanavaan. Se on toiminut.
UUDEN LIITÄNNÄN AJATTELUA HELPOTTAA ENSIN KAAVION PIIRTÄMINEN:
Eloisan istrumentointikaavio |
Kuvan piirtämisen aikana hahmottui uudet kytkennät ja tarpeet lisäkaapeloinnille.
Samalla innostuin piirtämään veneen sähköjärjestelmien (12VDC ja 240VAC) kytkentäkaavioita. Veneen omistajan käsikirjassa on joitain piirustuksia, mutta ovat tyyppipiirustuksia (FG28, FG33). Tarkastelun perusteella suurin osa kytkennöistä vastaa tyyppipiirustuksia, mutta variaatioitakin on. Näistä on hyvä ottaa selvää ennen kuin aloittaa uusien kaapeleiden kytkentää ja vetoja. Muutaman kaapelin kohdalla tuli myös kysymysmerkkejä, että onko veistämö asentanut alimittaisia kaapeleita. Lähempään tarkasteluun tulevaisuudessa joutuvat lämmittimen ja kylmiön syöttökaapeli.
Kaapelien numerointiin pitää myös kiinnittää huomiota. Edellisen kevään lisäykset jäivät osin numeroimatta ja siinä olikin lisätyö, jonka olisi välttänyt numeroimalla kaapelit niitä vetäessään.
Kaapelinumerointiin kannattaa itselle kehittää jonkinlainen tunnusjärjestelmä. Itse otin yhden yksinkertaisimmista (joka ei ole kehittynyt), joka soveltuu käytettäväksi olemassa olevan numeroinnin kanssa. Järjestelmä käyttää ensimmäisenä numerona pitkälle kytkentäriman sijaintia. Esim instrumentointi on riman numerossa 9 ja siihen liitetty ap kaapelin numero on 9 , joten samaan positioon asennettu uusikaapeli saa numeroksi 91.
Veistämön numeroinnin logiikka ei ole vielä täysin auennut kaapelointia ja kaavioita katsoessa.
SEATALK/SEATALKng/N2K väylän rakennus
RAYMARINEN väylämuunnospalikka, jolla yhdistetään SEATALK- mittareiden ja autopilootin tieto plotterille ja AIS-tieto plotterille |
SEATALK ristiinkytkentälaatikko sain lisäyksiä, kun tietoa liitettiin väylälle |
Sähkön syötöt uusille kuluttajille, lisää palikoita DIN-kiskoon |
Ja valkeus tuli... AIS tieto tuli plotterille vaikka VHF-antenni ei ole yhdistettynä. Mittaritiedon tuloa ei ole vielä testattu. Samoin autopilotin. |
Autopilottia ei näy Plotterissa ja ohjeiden mukaan AXIOM ei pysty ajamaan pilottia. Kävin Marineassa kysymässä neuvoa ja päädyin hankkimaan vielä yhden SEATALKng haaroituskaapelin, jolla yhdistin autopilotin laskinyksikön SEATALK-väylään tyhjään paikkaan. Näin sain pilotin datan liikkumaan plotterille.
Tämän lisäksi yhdistin uuden VHF-puhelimen RAY63 SEATALKng kaapelilla väylään. Tähän toimenpiteeseen piti hankkina pätkä SEATALKng runkokaapelia, T-haara ja metrin pituinen SEATALKng-haaroituskaapeli.
Summa summarum. Plotterin vaihto laajentui SEATALKng -verkon rakentamiseen ja nyt ovat kaikki RAYMARINE+AIS komponentit yhteydesssä toisiinsa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.