2020 Vetolaiteen SD-20 stefojen vaihto

    

 
Vetolaitteesta SD-20 irroitettu potkuriakseli stefojen vaihtoon
 
Motivaatio potkuriakselin stefojen vaihtoon tuli, kun havaitsin, että ei ole tietoa, milloin stefoja on vaihdettu vai onko vielä ollenkaan 10v käyttöiän aikana. Viisi vuotta nyt varmaan olisi hyvä vaihtoväli? 
 
 
Vetolaite Yanmar SD 20 potkuriakselin irroitus laippoineen meni mukavasti, kun oli tutustunut muutamaan videoon netissä. 

Niksinä oli pehmeällä kapulalla naputtaa pulttikorvakkeista laippaa sivusuunnassa noin 30 astetta sivulle ja sen jälkeen naputella korvakkeista ulospäin. Näin ei tarvinnut upottaa ruuvimeisseliä rakoon ja aiheuttaa laippaan jälkiä! Tämä lähti pajalle huulitiivisteiden eli stefojen vaihtoon.

Diesel-Asennuksen varaosaasiantuntija lähetti uusien tiivisteiden oston jälkeen postissa vetolaitteen korjausmanuaalin. Sieltä löytyi myös oikeat kiristysmomentit. Sain samat momentit myös pajalta.

Touri Marinen paja asensi uudet stefat ja o-renkaat. Vein osat Tourin pajalle keskiviikkona ja noudin samana perjantaina. Työtä itse homman meni 1,5h. Asentaja kertoi puhelimessa, että akselille ei ollut vielä kulunut uraa. Toki huulitiivisteen jälkeä näkyi ja oli hieman hiottu.

Veneen alla pistettiin vesivaseliinia kevyesti asennuspinnoille ja varovasti hieman käännellen meni sisään. Hiukka tiukka, mutta niin se pitääkin olla. Laipan kuusiokoloruuveihin ohjeen mukaan nestemmäistä tiivistettä. Itse laitoin Permatexin harmaata. Tuon tiivisteen pitäisi estää ruostumattoman pultin ja alumiinisen vetolaitteen rungon kiinnihapettuminen, kun laippaa avataan seuraavan kerran noin 5-10 vuoden kuluttua?

 


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.