2024-2025 Tutkan asennus
Kesälomalla lähdettiin sumussa Ahvenanmeren ylitykselle ja todettiin, että AIS-vastaanottimen ja lähettimen lisäksi olisi hyödyllistä, jos aluksella olisi tutka. Monesti myös keväällä nousee advektiosumua rannikolle, joka ilmaantuu ilkeän yhtäkkisesti.
Päädyin hankkimaan Raytheonin Doppler-tutkan 10m kiinteällä johdolla.
Sijoituspaikaksi mietin veneen paarpuurin puolen takanurkkaa, ihan ankkurivarustuksen viereen. Sieltä on varsin lyhyt kaapeliveto plotterille. Sähkökaapeli toki pitää vetää sähkötaulusta käsin ja tutkan sähkönsyötölle oma kytkin.
Valmiit tutkatolpan hinnat vaikuttivat huikeilta noin 2k€ !?, Toki ne on rakennettu kestäviksi ja visuaalisesti sopivaksi. Mutta lähdin ajattelemaan, että onnistuisiko valmistamaan tolpan itse DIY-hengessä.
Googletin vaihtoehtoja ja huomasin, että Marineassa oli tarjouksessa (170€) 2,4m korkea 45mm halkaisijainen tuuligeneraattorin RST- tolppa. Tolppa tulee kanteen/runkoon kahdella saranakiinnikkeellä. mutta siihen tulee kehittää kiinnike takakaiteeseen sekä tärkein ja vaikein kohta on varmaan valmistaa tolpan yläpäähän yhdyskappale, johon tutka kiinnitetään neljällä ruuvilla.
1) ensin mietin ja aloitinkin yhdyskappaleen tekoa ensin umpi-teak-laudasta, jonka olin jo liimannut yhteen kolmesta leveästä laudasta. - varakappale
2) toiseksi toteutusvaihtoehdoksi teak-palalle pohdin lasikuiturakennetta
Sain suurta ideointi- ja nikkarointiapua Eloisan viimeisimmältä miehistön jäseneltä, joka on oivallinen kaveri puukäsitöissä. Nikkaroimme Pappalan verstaalla naarasmuotin verstaan jämämateriaaleista. (vanerista, puupaloista ja lastulevyn paloista). Mitoituksessa käytimme apuna tutkan ohjeiden mukana tullutta A3-koon paperista porausmallinetta. Porausmalline on hieman vajaakokoinen eikä kerro tutkan alapuolisesta kaapelikanavasta mitään, joten piti luottaa intuitioon muita kuvia tutkimalla.
|
Muotin teon hahmottelua
|
|
Liitoskohtaankin kohdistuu suuriakin kuormituksia, joten muotin jalan sisähalkaisijaksi ja kappaleen ulkohalkaisijaksi valikoitui noin 80 mm, käytimme lastulevynkappaleita muotin alaosan valmistukseen. Myöhemmin raspilla muotoilin päästöt reijän yläpäähän.
Puuvalmis muotti ilman reijän alalevyä
En ole laminoinut mitään noin 20 vuoteen, joten ajattelin kysyä neuvoa FB veneenrakennusryhmän asiantuntijoilta. Sain paljon vastauksia, jotka oli kirjoitettu hyvin kannustavaan sävyyn, joissa ehdotettiin seuraavia seikkoja huomioitavaksi: 1) käytä normaalia polyesterihartsia, jos et tahdo tuhlata epoksiin 2) ole varovainen lämmönkehityksen kanssa muotin 3) käytä alumiiniteippiä irroituskalvona
FB ryhmän vinkkien perusteella päätin käyttää alumiiniteippiä koko muotin alueelle
Käytin laminointiin roven-kuitua ja pääosin 3 m2 300g/m2 lasikuitua. Laminoin lämpimässä syyssäässä ulkona terassilla.
Tilanne, kun kilo hartsia ja 3 neliötä kuitua oli laminoitu. Käytin ohjeen mukaisesti pullollisen (20g) Mekp-50 hartsin kovetetta (2%). Sekoitin kerrallaan noin 1 desin hartsia ja kovetetta, jonka työstin ennen uutta satsia. Työajaksi 20 asteessa oli mainittu 15 min. Ulkona oli lämmin syyskuun ilta n. 18 astetta lämmintä eli selvästi yli 10 asteen, joka tarvitaan kovetusreaktion käynnistymiseen. Teräsrulla oli pakollinen varuste työssä. Työkalut putsattiin hetimiten asetonilla ja työn tulos jätettiin suuren jännityksen vallassa jähmettymään. Hyvä hengityssuojain ja tuplakertakäyttö hanskat ovat tarpeelliset työhön.
Jännityksellä odotin koko loppu illan (2h) "paketin jähmettymistä". Kemiallinen reaktio toimi. Seuraavana päivänä pääsin purkamaan muottia. Hyvä idea oli tehdä sirkkelillä katkoskohta valmiiksi lähelle muotin valupintaa. Se helpotti muotin purkua huomattavasti. Myös lastulevyjen kerrosrakenne helpotti suuresti purkamista! Varovasti tasaisella puutaltalla ja vasaralla muotti lähti pala palalta purkautumaan. Alumiiniteippi oli todella hyvä ja helppo sekä nopea tapa muodostaa muotin pintaan "irroituskalvo". Toinen juttu olisi, jos olisi sarjatyömuottia alkanut valmistamaan; hiomaan, paklaamaan, vahaamaan, irroitus-kalvoa muodostamaan...
Muotin purkamisen jälkeen vein jännityksellä vein puolivalmisteen kotiin ja mallasin tutkan kanssa. Muotin mitoituksemme vaikuttaa osuneen kohdalleen. Vaikuttaa siltä, että kannattaa jatkaa työskentelyä kappaleen kanssa. Seuraavaksi pitää etsiä 45 mm reikäsaha, jolla poraa tolpalle reikää. Suunnitelmissa on porata 45mm reikäsahalla(rasiaporalla) tolpan reikä alapuolelta jättäen hieman kaulusta vertikaalitueksi. Yläpuolelta ajatuksena on porata pienempi 35mm reikä kaapelointia varten. Porauksen saaminen kohdalleen tulee olemaan haastava homma. Ajattelin hankkia 5/6mm pitkän teräsporan, jolla poraan ensiksi ohjausreijän reikäsahaukselle. Poraukseen tarvitaan pylväsporakone.
Ylimääräiset lasikuitukankaan osat pois ja muotoa kappaleelle
Reijän poraus, ensin d=5mm terällä pilottireikä ja perään d=45 mm rasiaporalla tolpan reikä alustavasti. Ei ollut pylväsporakonetta käytössä, joten piti rihdata tarkkaan reijän suunta.
Seuraavaksi epätasasuuksiin lasikuitutäytettä eli pakkelia pintaan
Pakkelin hionnassa pölyä syntyi ja tasaisempaa pintaakin, jonka päälle Top Coat maali. Ensin maalattiin piiloon jäävä osuus. Siveltimellä aika paksu kerros, jotta jää hiontavaraa.
Ensimmäisen topparikerroksen jälkeen hionta 80 karkeudella ja toinen kerros topparia.
|
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.