Kesällä huomasin, että Septin tyhjennyspumppu, Whale Gusher 10 MK3, ei toimi. Imutyhjennyksellä mentiin, mutta hyvä tuokin ominaisuus olisi saada toimimaan. Eli sukellus säilytyslaatikkoon ja pumpun kalvon avaus. Helppo avata iso letkunkiristin ja nostaa pumpun kalvo pois paikaltaan. Irroitin myös akselipultin, että sain pumppukalvokumin irti.
Huh huh, mitä paljastui! Pumpun pesä oli täynnä virtsakiveä ja suoloja. Epäpuhtaudet olivat jumittaneet pumpun takaiskuventtiilien kumit ja ymmärrettävästi pumppu ei sen takia toiminut.
Puhdistuskaveriksi tuli palstoilla kehuttu, Tokmannin halpispesuaine, 2 pulloa 5€. Etiketti lupaa rahat takaisin, jos ei kalkkia irroita. Eli heti haastavaan kokeiluun!
Kuva: Jätin BANG:iä yöksi liuotukseen.
|
Kuva: Mitä sieltä löytyykään? Heti karkea puhdistus ja loput möhnät yöksi likoamaan.
|
Puhdistuksen jälkeen tiivistepintojen skaavaus. RST-ruuvit ovat saaneet aikaan alumiinin korroosiota. Korjausmaalasin poistopuolen kumin alumiinisen kehän. Laitoin uusien rst-ruuvien kierteisiin Permatexin harmaata nestemäistä tiivistettä korroosion ja kiinnileikkautumisen ehkäisemiseksi.
|
Kuva: Puhdistettu septipumpun pesä, maalia irronnut 11 vuoden käytössä. Skaavasin alumiinioksidin pois tiivistepinnoilta. |
Koekäytössä pumppu lähti imemään. Täytyy varmaan useammin pumppu avata ja puhdistaa ettei mene kumit jumiin ja väänny rikki.
Varaosasarjan tilasin Veneilijän verkkokaupasta. Toimitus kesti pitkään, pidempään kuin luvattiin, mutta työllä ei ollut niin kiire.
Telakalla huhtikuussa 2021, veneen ollessa pois vedestä, toisesssa koekäytössä, ilmeni ongelma. Pumppu ei lähtenyt pumppaamaan. Poistopuolen takaisku vuosi ilmaa, jonka huomasin kun avasin kalvon ja katsoin, missä vika. Laitoin rungon läpivientihelaan muovikalvon ja vaahtomuovipalan. Näinollen sain tarvittavan vastapaineen ja pumppu lähti toimimaan.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.