2020 Hekin uusinta

 Lähtökohta ja analyysi

Eloisan Hekki edestä nähtynä kesällä 2020



               


Nykyinen Hekki on toteutettu vaijerilla 6mm? (6mm BL 3200kg)  topista ensimmäiselle kukonjalan plokille ja dyneemalla siitä alaspäin. Kaksi Harkenin Carbo 57 plokia ovat olleet kukonjaloissa 2:1 ja 2:1. Näiden plokien murtolujuus (BL) on vain 330 kg?!? Tuota pitääkin tarkemmin tutkia. Mietinkin, että onko Hekin plokien mitoitukset menneet kohdalleen? Johtopäätös = ei ole!).  

Kun tarkemmin hekkiä tarkastelee, tulee vahva mielikuva, että tältä osin on venee rikaus jäänyt keskeneräiseksi. Toinen juoksevaan rikiin liittyvä puute, rullalaitteen säätököysi ja sen taittoplokin paikka, on jo korjattu.  Siitä on oma juttunsa plokissa.

 

Kuva: hekin talja kesältä 2020
 

Hekin talja on toteutettu Winchhardin 45mm viulutaljalla, jolle Murtolujuus (BL) on 1000kg ja työkuorma (SWL) on 360kg. Trimmiköysi on 8mm. Talja on sijoitettu styyran puolelle yhteen rustirautaan ja siitä johtuen kukonjalan Dyneema-köysi ja talja hinkkaavat toisiaan, koska ovat kiinni samassa rustissa?!? Tässä on säästetty veistämöllä n. 20€ väärässä paikassa!

 

Kuvassa havaittu ongelma 2019 ja 2020 kausilta: Talja ja taustalla näkyvä kukonjalan dyneemaköysi kiinnitettynä samaan ahterin rustirautaan. Ei hyvä ratkaisu. Tässä on turhaan säästetty rakennusvaiheessa yksi X €:n hekkirustilevy. Lisää rustiraudasta pohdintaa alla.


 

Referenssiratkaisu: FG331 s/y Iso-Onni

Esimerkki-Hekki FG331:n myyntiesitteestä

2:1 + 2:1 kukonjalka ja 6:1 talja. Kokonaisuudessaan hekin välitys on 24:1

Kuva: Referenssiveneen Hekin rustien määrä ja sijoittelu peräpeilissä. Paaran puolella yksi rustilevy ja styyran puolella on referenssiveneessä kaksi rustilevyä
 

FG331:n myyntiesitteen kuvassa  s/y Iso-Onni näyttää hekin mallia: Styyran puolella on ahterissa kaksi lattamaista rustirautaa (RST AISI 316) hekin taljalle.

Kuvan perusteella Isossa Onnissa on ylimpänä Selden High load 60 Single block -ploki 60mm 6mm vaijerille (SWL 1500kg/BL 3000kg), johon toki sopii kuorittu dyneemakin ja luistaa hyvin. Tuo ploki maksaa noin 100€.

Selden High load 60 Single block


 Kuvan perusteella Isossa Onnissa on toiseksi ylimpänä joku, vaikka Rutgerssonin, High Load ploki ennen itse  trimmitaljaa.

 

Eli ajattelua käyntiin ja miettimään, että kopioinko Iso-Onnin hekki-konseptin vai teenkö jotain tuosta välistä?

 

MUUTOSRATKAISU ELOISAAN

Ensimmäiseksi etsimään uutta rustirautaa rinnalle peräpeiliin ruuvattavaksi.

Rustin etsintä olikin mielenkiintoisampaa kun ensin uskoinkaan! Kirjoitin siitä alle yksityiskohtaisemmin.

Toiseksi miettimään kukonjalan plokeja. Sain hyvän vinkin FG33- omistajalta, että tähän käyttöpaikaan voisi käyttää hyvin LowFriction-renkaita! Mainio ajatus.  Ostin Marnelasta 6mm dyneemaa ja Antalin 20x14 Low Friction-renkaita. Kotona oli ennestään myös 8mm ja 10mm pätkät dyneemaa vanhoista sakkeliprojekteista.

Dyneeman ja muidenkin köysien pleissausohjeita löytyy netistä runsaasti ja videoita. Premiun Ropes on yksi aika hyvä:  https://www.premiumropes.com/splicing-rope/splicing-instruction-videos

RATKAISU:

 Ylimmän plokin vaihto vaijeriplokiksi:

Kuva: Uuden vaijeriplokin, Rutgersson 60mm, koeasennus, vanha dyneemaköysi.

Uusi triplatalja:  Harken 40mm Carbo


Hankin triplataljan Carbo 40 mm, jolle Harken lupaa murtolujuudeksi 1383 kg ja työkuormaksi 660kg. WBn laskujen mukaan työkuorma FG331 hekille on luokkaa 330 kg. Ja on huomioitava, että takastaagin aiheuttama kuormitus laskee kukonjaloissa neljänteen osaan (2:1 ja 2:1) ennen taljaa. Plokeja noutaessa bongasin löytöhyllystä pätkän 8mm dyneemaydinköyttä, jolle valmistaja lupaa venymää alle 1,4%. 

Kuva: Taljan uusiksi plokeiksi Harkenin Corbo 40mm triplat husvotillan (6:1) ja siihen köydeksi Liroksen regatta 2000 dynemaydin 8mm köysi. Köysi löytyi löytöhyllystä ( 9m/20€). Hunsvottiin tein pleissin paljaalle dyneema SK78 ytimelle (Murtolujuutta Regattaköydelle Liros lupaa 3800 daN). Aika siisti ratkaisu?

VALMIS Talja
kuva: valmis Hekin talja ja alempi kukonjalkaköysi sekä Low Friction -rengas alemmaksi kukonjalaplokiksi. 
 
UUSI RUSTI
 
Markkinoilta löytyi googlaamalla useitakin valmiita rustirautoja...Ongelmana vain tarvikerustiraudoille on niiden heppoisuus. Ainevahvuus on mitoitettu enemmän kevytveneille, tarjolla olevien valmiiden rustien Ronstan, Sprenger,, paksuudet olivat vain 2 mm. Eloisan rustien paksuus on 5 mm. Rustit on valmistettu varmaan jossain alihankintapajassa lähellä veistämöä.
 
Mittasin veneellä nykyisen rustin ja tarkastin sen kiinnityksen veneen perässä. Kiinnityskohta on täyttä laminaattia ja sisäpuolen mutterit on maalattu ja tiivistetty kerroksella Top-Coattia.

Rustin mittaus veneellä

Sukellus ja kurkistus takaluukkuun, mutterit maalattu topparilla. Aluslevyt ovat mielestäni vaatimattomia. Onneksi ei ole tullut vaurioita laminaattiin. Ajattelin parantaa tätä vaikka vastalevyllä.
    

 
Seuraavaksi piirsin mittojen perusteella tarjouspyyntökuvan uudesta rustiraudasta.

Tarjouspyyntökuva, en tiedä olisiko TKKn konepiirustuksen lehtori Aimo "Adolf" Pere ollut tyytyväinen tuotokseeni?

Sain hetimiten tarjouksen Arifiniltä ja tarjouksen liitteenä oli kuva suuremmasta rusti-aihosta.

Arifin kuva vastauksessani tarjouspyyntööni


 

Arifiniltä tuli heti vastaus ja ehdotus tehdä kuvan mukainen rusti valmiista rusti-aihiosta. Katsottuani kuvaa tulin siihen johtopäätökseen, että tuohan on juuri sitä mitä tarvitsen. Kaksi kiinnityspistettä. Mitta kahden kiinnityspisteen välillä on noin 50mm eli tuo voisi olla juuri sopiva tarpeeseen saada kukonjalan köysi irti hekin taljasta! Pyysin kiilloittamaan tuo ja pistämään sen postissa tulemaan. Arifin on tehnyt kuulemma aikoinaan RST-osia alihankintana Finngulfille.

Seuraava vaihe oli irroittaa yksi pultti olemassa olevalta rustilta ja määrittää sopivan mittaiset pultit uudelle rustiraudalle. Myös taustalevyn / prikkojen mitoitus pitää miettiä.

Vanhan irroituksen jälkeen havaitsi, että Arifinin pultit eivät kaikki olleet tarpeeksi pitkiä. Tein yhdestä pidemmästä pultista tyyllitellymmän smirglaamalla ja kiilloittamalla


Uuden hekkirustin alin pultti meni omavalmisteeksi. Aina jotain sovittamista!


    Uusi Hekin talja sivulta


Uusi talja edestä, napakka mitoitus!




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.