Lähtökohta ja analyysi
Eloisan Hekki edestä nähtynä kesällä 2020 |
Nykyinen Hekki on toteutettu vaijerilla 6mm? (6mm BL 3200kg) topista ensimmäiselle kukonjalan plokille ja dyneemalla siitä alaspäin. Kaksi Harkenin Carbo 57 plokia ovat olleet kukonjaloissa 2:1 ja 2:1. Näiden plokien murtolujuus (BL) on vain 330 kg?!? Tuota pitääkin tarkemmin tutkia. Mietinkin, että onko Hekin plokien mitoitukset menneet kohdalleen? Johtopäätös = ei ole!).
Kun tarkemmin hekkiä tarkastelee, tulee vahva mielikuva, että tältä osin on venee rikaus jäänyt keskeneräiseksi. Toinen juoksevaan rikiin liittyvä puute, rullalaitteen säätököysi ja sen taittoplokin paikka, on jo korjattu. Siitä on oma juttunsa plokissa.
Kuva: hekin talja kesältä 2020 |
Hekin talja on toteutettu Winchhardin 45mm viulutaljalla, jolle Murtolujuus (BL) on 1000kg ja työkuorma (SWL) on 360kg. Trimmiköysi on 8mm. Talja on sijoitettu styyran puolelle yhteen rustirautaan ja siitä johtuen kukonjalan Dyneema-köysi ja talja hinkkaavat toisiaan, koska ovat kiinni samassa rustissa?!? Tässä on säästetty veistämöllä n. 20€ väärässä paikassa!
Referenssiratkaisu: FG331 s/y Iso-Onni
Esimerkki-Hekki FG331:n myyntiesitteestä | , | 2:1 + 2:1 kukonjalka ja 6:1 talja. Kokonaisuudessaan hekin välitys on 24:1 |
Kuva: Referenssiveneen Hekin rustien määrä ja sijoittelu peräpeilissä. Paaran puolella yksi rustilevy ja styyran puolella on referenssiveneessä kaksi rustilevyä |
FG331:n myyntiesitteen kuvassa s/y Iso-Onni näyttää hekin mallia: Styyran puolella on ahterissa kaksi lattamaista rustirautaa (RST AISI 316) hekin taljalle.
Kuvan perusteella Isossa Onnissa on ylimpänä Selden High load 60 Single block -ploki 60mm 6mm vaijerille (SWL 1500kg/BL 3000kg), johon toki sopii kuorittu dyneemakin ja luistaa hyvin. Tuo ploki maksaa noin 100€.
Selden High load 60 Single block |
Kuvan perusteella Isossa Onnissa on toiseksi ylimpänä joku, vaikka Rutgerssonin, High Load ploki ennen itse trimmitaljaa.
Eli ajattelua käyntiin ja miettimään, että kopioinko Iso-Onnin hekki-konseptin vai teenkö jotain tuosta välistä?
MUUTOSRATKAISU ELOISAAN
Ensimmäiseksi etsimään uutta rustirautaa rinnalle peräpeiliin ruuvattavaksi.
Rustin etsintä olikin mielenkiintoisampaa kun ensin uskoinkaan! Kirjoitin siitä alle yksityiskohtaisemmin.
Toiseksi miettimään kukonjalan plokeja. Sain hyvän vinkin FG33- omistajalta, että tähän käyttöpaikaan voisi käyttää hyvin LowFriction-renkaita! Mainio ajatus. Ostin Marnelasta 6mm dyneemaa ja Antalin 20x14 Low Friction-renkaita. Kotona oli ennestään myös 8mm ja 10mm pätkät dyneemaa vanhoista sakkeliprojekteista.
Dyneeman ja muidenkin köysien pleissausohjeita löytyy netistä runsaasti ja videoita. Premiun Ropes on yksi aika hyvä: https://www.premiumropes.com/splicing-rope/splicing-instruction-videos
RATKAISU:
Ylimmän plokin vaihto vaijeriplokiksi:
Kuva: Uuden vaijeriplokin, Rutgersson 60mm, koeasennus, vanha dyneemaköysi. |
kuva: valmis Hekin talja ja alempi kukonjalkaköysi sekä Low Friction -rengas alemmaksi kukonjala | plokiksi. |
Sukellus ja kurkistus takaluukkuun, mutterit maalattu topparilla. Aluslevyt ovat mielestäni vaatimattomia. Onneksi ei ole tullut vaurioita laminaattiin. Ajattelin parantaa tätä vaikka vastalevyllä. |
Tarjouspyyntökuva, en tiedä olisiko TKKn konepiirustuksen lehtori Aimo "Adolf" Pere ollut tyytyväinen tuotokseeni? |
Sain hetimiten tarjouksen Arifiniltä ja tarjouksen liitteenä oli kuva suuremmasta rusti-aihosta.
Arifin kuva vastauksessani tarjouspyyntööni |
Arifiniltä tuli heti vastaus ja ehdotus tehdä kuvan mukainen rusti valmiista rusti-aihiosta. Katsottuani kuvaa tulin siihen johtopäätökseen, että tuohan on juuri sitä mitä tarvitsen. Kaksi kiinnityspistettä. Mitta kahden kiinnityspisteen välillä on noin 50mm eli tuo voisi olla juuri sopiva tarpeeseen saada kukonjalan köysi irti hekin taljasta! Pyysin kiilloittamaan tuo ja pistämään sen postissa tulemaan. Arifin on tehnyt kuulemma aikoinaan RST-osia alihankintana Finngulfille.
Seuraava vaihe oli irroittaa yksi pultti olemassa olevalta rustilta ja määrittää sopivan mittaiset pultit uudelle rustiraudalle. Myös taustalevyn / prikkojen mitoitus pitää miettiä.
Vanhan irroituksen jälkeen havaitsi, että Arifinin pultit eivät kaikki olleet tarpeeksi pitkiä. Tein yhdestä pidemmästä pultista tyyllitellymmän smirglaamalla ja kiilloittamalla
Uuden hekkirustin alin pultti meni omavalmisteeksi. Aina jotain sovittamista! |
Uusi Hekin talja sivulta
Uusi talja edestä, napakka mitoitus! |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.