Huomaatko lisääntynyttä tärinää moottorissa sen tyhjäkäynnillä? Onko aika harkita ”tassujen” vaihtoa?
Mietittiin ystäväni kanssa yhteishankintaa ja kimppa-asennusta. Tehtiin tilaus ja tossut tuli Baskimaasta DHLn kuljettamana varsin nopeasti, vaikka oli korona-aika ja Ukrainan sota käynnissä. Ellebogenilta löytyy hyvät kotisivut ja verkkokauppa. Luotin konetyyppikohtaiseen valintaoppaaseen, enkä lähtenyt veneelle tekemään tarkistusmittauksia! Ensimmäisen tuen poisottamisen jälkeen pääsin vertaamaan vanhaa ja uutta tassua ja positiivinen huokaus pääsi huulilta. Mitat täsmäsivät. Eloisan Yanmar 3YM30 koneelle valikoitui tyypin 100 tassut koneen etupuolelle ja tyypin SD 230 taakse.
ASENNUS:
Helppoo, jos moottoriin pääse hyvin käsiksi. FG331 konetila on sivuilta ahdas ja huonosti luoksepäästävissä. Uusi tarkastusluukku paaran puolelle oli edellytys tälle työlle.
Poistin takakabiinin oven työn ajaksi, että se ei ole työn esteenä.
Koneen tukikonsolien tukiraudat peitävät konsolin ylemmmän pultin koneen runkoon ja niihin pääsy vien eniten aikaa ja energiaa!! Etupuolen tukikonsolit on kiinnitetty kahdella pultilla koneen runkoon (avainkoko 17mm).
Mittaa asennuskorkeus etukäteen ja mittaa vanhoista tassuista niiden painuma (minulla 4mm) verrattuna uusiin tassuihin.
Vetolaitekoneessa taitaa olla hieman enemmän pelivaroja, kuin akselivetoisessa. Kannattaa joka tapauksessa ottaa hyvät mitat.
Työkaluista parhaat ovat asennustyynyt!!! Ostin kaksi asennustyynyä a' 135 kg nostokapasiteettia ja nousua 50mm, joilla konettaa saa tunkattua öljypohjasta ylöspäin. Koneen alle mahtuu vierekkäin kaksi tyynyä. Täytyy katsoa tarkaan, ette nosta öljytikun putken kohdalla. Kahdella kaverin lainalisätyynyllä saa sivuttaisliikkeen kuriin. Tassujen yläpultit ovat 24mm, konsolien pultit 17mm ja rungon kiinnityspultit 15mm sekä takakonsolin 13mm avainkoolla.
Painuma oli 4mm verrattuna YANMARin alkuperäisiin tassuihin |
Ostin kaksi asennustyynyä ja sain seurakaverilta kaksi tyynyä lainaksi. Ihan parhaita tähän työhön! |
Paljon palikoita koneen alle, kiilamaiset ovat myös käyttökelpoisia. |
Asennustyynyjen avulla kone pysyy suht.hyvin kohdallaan myös sivusuunnassa. |
Työ vaati erikoistyökalun, ystäväni rälläköi 17mm avolenkistä n18m lenkin, joka saatiin taaimman tassun alimmaiselle mutterille. |
Hankala paikka. Nuolen osoittamaan koloon pääsi juuri ja juuri lyhennetyllä ja muokatulla avolenkillä |
KÄYTTÖÖNOTTO:
Asennuksen jälkeen oli testin aika. Moottori kävi nätisti tyhjäkäynnillä, mutta kierroslukumittari kojetaulussa näytti hieman alle 1000 rpm. Moottorin ohjearvo tyhjäkäyntinopeudelle on 850 rpm!?!
Laitoin oheisen videon ja kysymyksen tyhjäkäyntinopeudesta FB:n suomalaiselle ja englanninkieleiselle seinälle ja sain paljon hyvää palautetta. Valmistajan, Ellebogenin, tekninen tukikin kiinnostui asiasta ja antoi erittäin hyvää neuvontaa. Opin koekäytön jälkeen paljon lisää, joka olisi ollut hyvä tietää ennen asennuksen aloittamista.
Oppeja:
1. Tukien asennuksesta
Tassujen ja konsolin välimatka kannattaa minimoida, että tulee mahdollisimman lyhyt vipuvarsi värinöiden vahvistamiseksi.
Nanni-Kubotan asennusohjekirjasta löytyy havainnollinen ohje tassujen asennuskorkeudelle |
Styyran puolella asennuskorkeus on parempi, kuin Paaran puolella. |
2.Tyhjäkäyntinopeuden mittaaminen ja säätö
Kyseenalaistin tyhjäkäyntinopeuden oikeellisuuden ja Ellebogenin tekninen tuki antoi ohjeen ladata kännykkään värinämittaus- ja analyysiapplikaatio (appsikaupasta ilmainen "Virbration Isolator Pro") sekä suorittaa värinämittaus.
Latasin applikaation ja teippasin kännykän koneen runkoon sekä suoritin kolme mittausta.
Ellebogenin tekninen tuki kertoi, miten harmoonisia taajuuksia tulee lukea ja kuinka voin laskea tyhjäkäyntinopeuden amplitudi / taajuusfunktiosta.
Värinän amplitudi huiput osuvat noin 20 Hz (1 kertaluokka) ja 40 Hz (kolmas kertaluokka).
(tyhjä)käyntinopeus kolmisylinterisella koneelle lasketaan ={ (20,06 [Hz] x 60 [s])/1,5 }= n. 800 [1/min]
HUOM! kaksi sylinteriselle moottorille tekijä on 1 ja nelisylinteriselle koneelle tekijä on 2. Eli kuinka monta pulsaatiota tapahtuu yhdellä kiertokammen kierroksella.
Pitää pohtia vesillelaskun jälkeen tyhjäkäyntinopeuden säätöä 800 rpm -> 850 rpm.
3. Ellegogenin tekninen tuki, aivan loistava!
Tekninen tuki oli todella nopea ja aktiivinen, kun postasin Yanmarinin omistajien FB seinälle videon ja kysymykseni tyhjäkäyntinopeuden oikeellisuudesta. Koeajoiltana lähetin messangerilla suoraan telakalta värinämittaustulokset Ellebogen Ellebogen - tukiosoitteeseen. Vastauksia ja neuvoja alkoi tippua telakalle välittömästi. Aivan mahtava tekninen tuki, jota en ole aiemmin kokenut. Paljon oppia tuli ja tahdon ne tässä myös muille jakaa.
4. Työn kesto ja vaikeusaste
Keskivaikea työ harrastelijalle. Valmisteluihin ja helpomman etutassun vaihtoon meni meni yksin tehtynä pari iltaa ja kaverin kanssa yksi päivä meni kahden muun tassun kanssa. Suurin osa ajasta meni kiinnityspulttien ja mutteriehin pääsemiseksi sekä kapeassa tilassa työskentelyyn. Luoksepäästävyys on työssä suurin tekijä, kun arvioi työhön vaadittavaa aikaa. Koeajoihin meni asennuksen jälkeen telakalla pari iltaa, kun sain teknistä neuvontaa Ellenbogenilta. Vesillelaskun jälkeen jää tyhjäkäynnin säätäminen 802 rpm -> n.850rpm.
4. Tyhjäkäynnin säätö vesillelaskun jälkeen
Käytin koneen ensin lämpimäksi Yanmarin käsikirjan mukaisesti. Hyödynsin 'Vibration Isolatro Pro' - kännykkäappsia tyhjäkäynnin säätöön ja pienellä tyhjäkäynti pultin aseman säädöllä sain tyhjäkäyntinopeudeksi = (20.55 [Hz] x 60[s])/1.5 = 869 rpm. Ohjekirja antaa asetusarvoksi 850 +/- 25rpm.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.